女性:
命綱の確立について話されましたが、あなたたちはそれを私たち自身で行わせようとしているのですか?

ジョン・グリンダー:

……そうです。もちろん私たちからの指示と、提案、要望、提案、要望のサイバネティック的な一時的注意と二次的注意の間のフィードバック・ループによって、「世界を止める」ための一歩を踏み出す前に、最悪の場合でも優しく引っ張って、あなたをうまく帰らせることができるような安全な命綱は保証します。そのために実験の間、オブザーバーとぺアになり、またおそらく助け出して欲しいとい相手に知らせる同意されたシグナルを決めます。

モーリーン:
自分はそれをすでにもっていると思いますが、非常に短時間でパニックして、戻ってしまいます。

ジョン・グリンダー:
なるほど。つまりパニック反応は、「ああ。あなたはここで途方に暮れています」と告げるあなたの内側の機能です。レース・カーを運転したことはありますよね? レース・カーを運転するとき、あなたは、完全なデーモン・コミットメントをしました。あなたは運転がうまくできる必要がありました。その文脈では、意識を解放し、自己の定義をタイヤまで拡張することができました。審美的な行為の基本は技能です。そして、私たちの責任は適切なツールをあなたに与え、これらの演習を行う際、パニック機能が「私は、ここに座って、あなたを引っ張り出すためのボタンを押す準備ができていますが、私には、いつ、すなわち、どの特定の条件下で私があなたを引っ張り出すべきかについて、私たちが同意した基準があります」と言えるようにすることです。これにより、あなたはその状態に入り、直ちに引き戻されることなしに、その状態を探索する自由を獲得します。それは、あなたの内側での肯定的機能で、私は、それにけっして介入しません。私は、ボタンを押すための特定の文脈上の条件を教えるだけです。

モーリーン:
私の最も重要な経験、レーシング・ドライバーとしての技能を伸ばすために私が経験しなくてはならなかったことは、車の制御感を失うことでした。そして、訓練課程中、私が車の制御感を失ったとき初めて教官は私から離れ、「これで大丈夫です」と言いました。私は彼を見て「気が狂っています!」と言いました。

ジョン・グリンダー:
……でも、彼は正しかった。

モーリーン:
その経験の後は、それは、私にとってあまりにも明白でした。

レーシングカー






ジュディス・ディロージャ:
カスタネダの著作に「制御された狂気」という概念があります。あなたは、最悪のケースが何であるかを知っていて、それを受け入れる用意がない限り、完全なコミットメントをすることはできません。車の制御感を失い、それを切り抜けることができる能力が、該当の活動に対して完全で、情熱的な100パーセントのコミットメントができると自覚するために必要であった最後の条件でした。あなたはすべてをやりとげました。すなわち、あなたはそれによって卓越性を達成しました。これはある種の個人的な天才で、自己の拡張の実にいい例でもあります。

ジョン・グリンダー:
私の中のある部分が、自己の拡張には、この時点で食事が含まれるべきである、と言っています。1時間半後の時間を守って、午後3時から始まる活動に参加できるように動きやすい、ゆったりとした服を着て戻ってきてください。

(「ニューコードNLPの原点−個人的な天才になるための必要条件」p.125-127より)

次のページ「命綱を備えて世界を止める(7)」に続く


Woman:
When you talked about establishing a lifeline, do you want us to be able to do that ourselves?

John:
… Yes, with instructions from us and a cybernetic first/second-attention feedback loop of proposal, request, proposal, request to come to an assurance, before you make the step into "stopping the world," that you have asecure lifeline, that, in the worst case, can be tugged gently and bring youback nicely. That's the purpose of your pairing with some witness during these experiments and perhaps setting up an agreed upon signal that will let them know to bring you out.


Maureen:
I think I have that already, however it's very quick to panic and pull me back.


John:
Right. So the panic response is afunction within you that says, "Aha! You could get lost here
." You used to drive race cars? When you were driving racecars you made that complete demon commitment. You had to to be good. In that context your consciousness let go and allowed you to extend your definition of self to the tires. The basis of any aesthetic act is skill. And it's our responsibility to ensure that the proper tools are available to you so that as you do these exercises the panic function can go, "I'm sitting here ready to press the button to pull you out but I have criteria that we've agreed upon that says whenunder what specific conditionsI should pop you." That'll give you the freedom of going into the state and exploring it without being yanked back immediately. That is an important positive function within you and I would never interfere with it. I would like to educate it as to what the specific contextual conditions are for it to hit the button.


Maureen:
The most important experience that I went through−that I now feel was necessary for me to go through in order to extend my skills as a racing driver
was to lose control of the car. And when I was going through my instruction process it wasn't until I lost control of the car that the instructor walked away from me and said, “You’re fine." And I looked at him and said, "You're crazy!"


John:
… but he wasright.

Maureen:
After that experience it was so obvious to me.


Judy:
There's a concept called "controlled folly" in Castaneda's work. You cannot make a full commitment unless you know what the worst case consequence is and are willing to accept that. Your ability to go out of control with the car and survive it was the last piece that you needed to know so that you could make a full, passionate, 100% commitment to that activity. You had done everything, that is, you achieved excellence in that form. That's a kind of personal genius and it's a really good example of extension of self too.

John:
There arecertain parts of me that say extension of self should include food at this point. An hour and a half, please be prompt, and bring back loose clothing to give you freedom of movement so that you can participate in the activities that will begin at three-thirty this afternoon.

ニューコードNLPの原点 個人的な天才になるための必要条件
ジョン・グリンダー&ジュディス・ディロージャ
北岡泰典訳
メディアート出版
2006-06-20



Turtles All the Way Down: Prerequisites to Personal Genius

John Grinder
Judith Delozier
Grinder, Delozier & Associates
1995-09-01




NLP共同創始者ジョン・グリンダー博士認定校
ニューコードNLPスクール
ロゴマーク







記事更新日:2022/07/22