子どもたち、特に言語を習得する時期の子どもたちは、私たち大人にとって、まるで詩を思わせるような言語表現をすることがよくあります。彼らは、私たち大人の経験において、少なくとも偶然にでも出合ったことがないような事柄を寄せ集め、統語的構造にまとめます。
また子どもたちは、言葉の連なりを、大人としての私たち自身が組み合わせられるとは思いもしなかったような統語的構造にまとめることで、無邪気な詩人になっていきます。子どもたちが語ることは大抵、彼らの習得途上にある現在の言語能力というよりも、もっと深い所にある知覚上の違いから来ています。そして、こうした言葉の並列は時として偶発的に、大人の聞き手に対してノーマルな知覚状態では理解できない表現を発する引き金にもなります。
(ニューコードNLPの原点「個人的な天才になるための必要条件」p.29)
Children, especially around the time of the
acquisition of language, will often offer us verbal representations which seem
poetic to us. They bring together in the syntactic structure of a sentence
things which we've never run across at least in our adult experience.
They’ll attribute to the world an animacy
which seems to be missing from adult consciousness. There is a sense of full
participation, of identification with the world, which reminds of us of
possibilities which we have perhaps left behind us as adults.
And the child, in
bringing together sequences of words in syntactic constructions that we would
never have considered associated ourselves as adults, is being a funny kind of
poet. Many times what they say comes from a difference in perception which is
deeper than just the linguistic competency that they're still acquiring. And
sometimes by accident the juxtaposition of words triggers representations in
the adult listener which are not available in states of normal perception.
NLP共同創始者ジョン・グリンダー博士認定校
ニューコードNLPスクール
記事更新日:2022/08/05